Wie is in jouw organisatie de vertrouwenspersoon?
Een van de maatregelen die voortkomt uit beleid tegen psychosociale arbeidsbelasting is het aanstellen van een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon is een aanspreekpunt voor medewerkers, biedt een luisterend oor en geeft advies om verzuim te voorkomen. Een goede werksfeer komt het werk en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers ten goede.
Wat is een vertrouwenspersoon?
Collega’s kunnen met de vertrouwenspersoon praten over ongewenst gedrag en krijgen hulp bij het bespreekbaar maken ervan. Dit voorkomt dat pesterijen en (seksuele) intimidatie langer voortduren en helpt om ongewenst gedrag te stoppen. De vertrouwenspersoon is er voor de slachtoffers en zorgt voor de eerste opvang en begeleiding.
Wie is er geschikt als vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon moet onafhankelijk kunnen opereren en heeft geheimhoudingsplicht. Deze persoon moet bekend en makkelijk toegankelijk zijn. Bij voorkeur is de vertrouwenspersoon iemand die werkzaam is in de eigen organisatie (maar niet de werkgever), zodat hij de bedrijfscultuur kent. Eventueel kan een medewerker van de arbodienst als vertrouwenspersoon worden aangesteld. Heeft een organisatie een ondernemingsraad, dan moet deze worden betrokken bij beleid rond ongewenst gedrag.
Meer informatie
Lees ook de whitepaper van arbo-online over Vijf vragen over de vertrouwenspersoon.
Leiden, 17 januari 2018